באיזה גיל מומלץ לבצע טיפול אורתודונטי?

מהם הגורמים המשפיעים על בחירת עיתוי רצוי לטיפול האורתודונטי?

עקרונית ניתן לבצע טיפול אורתודונטי בכל גיל, כל עוד יש שיניים ומצב האחיזה שלהן תקין. אולם השפעה על גדילת הלסתות אפשרית רק כאשר המתרפא גדל. שלבי ההתפתחות של הלסתות עוקבים באופן כללי אחרי שלבי ההתפתחות של השלד כולו. חשוב לציין את תקופת גיל ההתבגרות ואת סיום הגדילה שהיא מקדימה אצל הבנות (בסביבות גיל 14 שנים) ומאוחרת יותר אצל הבנים (בסביבות גיל 17 שנים). יתרה מכך, גורמים פסיכולוגיים כמו בגרות מספקת, מוטיבציה וכו' חשובים לשם השגת שיתוף הפעולה הנחוץ מהמתרפא ועל כן ישפיעו גם הם על עיתוי הטיפול.

להלן פירוט שלבי ההתפתחות של מערכת השיניים ואפשרויות ההתערבות האורתודונטית. חשוב לזכור כי הגילים המובאים להלן הם גילים ממוצעים ואינם מתחשבים בשונות הטבעית הקיימת בקרב המטופלים.

א. משנן נשיר (גילים 3-5.5 שנים) הכולל שיניים נשירות בלבד.
בגילים צעירים אלה מטפלים בבעיות העלולות להסתבך עם הזמן, תפקודים לקויים, הרגלים וכו'. דוגמא: סטייה של הלסת התחתונה מהמרכז בעת סגירה. הטיפול האורתודונטי בגיל צעיר זה מותנה בשיתוף פעולה של המתרפא שלעתים קשה להשגה בשלב זה. במידה והטיפול ניתן, הוא מהווה לרוב שלב ראשון בטיפול דו שלבי, כשהשלב השני יבוא בגילים 11-13.

ב. משנן מעורב (5.5-11 שנים) הכולל שיניים נשירות וקבועות.
בגיל זה ניתן להתערב במצבים של סטית הלסת התחתונה כנ"ל, מצבים של בליטה חמורה של השיניים העליונות המעמידה אותן בסכנת שבירה, בליטה יחסית של הלסת התחתונה שאינה חמורה ביותר ואינה דורשת התערבות כירורגית בעתיד, חותכות כלואות וכדומה. הגדילה המתרחשת בתקופה זו מועילה למאמצי הטיפול לרוב. יש לזכור כי טיפולים הניתנים בשלב זה גם הם מהווים לרוב שלב ראשון בטיפול דו-שלבי.

ג. משנן קבוע צעיר (12-14 שנים) הכולל שיניים קבועות (פרט לשיני בינה).
בתקופה זו גדילת הגוף והלסתות מהירה יחסית (במיוחד אצל בנים, אצל בנות הגדילה המואצת עשויה לחול קודם לכן), ולכן ניתן להשפיע על הגדילה של הלסתות וגם למקם נכון את השיניים הקבועות. רוב הטיפולים האורתודונטים ניתנים בגילים אלה.

ד. משנן בוגר (אחרי גיל 17) כאשר הגדילה נפסקת. 

בשלב זה מטופלים מצבים שאפשר היה לטפל מוקדם יותר אך מסיבות שונות לא זכו לכך. אם יש מעורבות של עמדה לא תקינה של הלסתות, הטיפולים משולבים עם ניתוחים של הלסתות. כמו כן ניתנים טיפולים משולבים אחרים כמו בשילוב עם שיקום, טיפולי חניכיים ואחרים.

במצבים מיוחדים ניתן טיפול ע"י אורתודונט בתקופות אחרות מאלה שמנינו למעלה. למשל תינוקות שנולדים עם שסע בחיך מקבלים פלטה להאכלה המהווה אמצעי טיפול טרום ניתוחי. לעתים, יש גם מקום להכוונה לבקיעה נכונה של שיניים או טיפול ע"י עקירות סידוריות המבוצעים במהלך תקופת המשנן המעורב.

באיזה גיל מומלץ לבצע בדיקה אורתודונטית ראשונית?
בדיקה אורתודונטית ראשונית בדרך כלל רצוי לבצע בעת בקיעת החותכות הקבועות, כלומר בין הגילים 6-8 שנים.

הנני מעוניין/ת להירשם לניוזלטר לקבלת טיפים

דילוג לתוכן